امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰
مهر

قصه پهلوون فداکار کربلا

خورشیدِ تو آسمونو دوست دارم

امامایِ مهربونو دوست دارم

خنده یِ رنگین کمونو دوست دارم

قصه هایِ مامان جونو دوست دارم

گوشامو خوب باز میکنم دوباره

مامان جونم برام یه قصه داره

قصه یِ یک پهلوون فداکار

سختی کشیده تویِ دنیا بسیار

پهلوونِ قصه ی ما، ابوالفضل

شیرْ پسرِ شیرِ خدا، ابوالفضل

مادرِ او فاطمه، ام البنین

بعدِ خانوم فاطمه، بود بهترین

برادرِ شجاعِ مولا حسین

ذکرِ لبش همیشه بود یا حسین

ازکوچیکی همیشه با برادر

ازهمه باوفا و باادب تر

  • محب الحسینی
۲۹
مهر

 

بقره 251:

فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ

سپس به فرمان خدا، آنها سپاه دشمن را به هزیمت واداشتند. و" داوود" (نوجوان نیرومند و شجاعى که در لشکر" طالوت" بود)،" جالوت" را کشت، و خداوند، حکومت و دانش را به او بخشید، و از آنچه مى‏خواست به او تعلیم داد.

 

امام صادق علیه السلام بعد از شرح ماجرای وفات حضرت موسی علیه السلام برای محمد بن عماره او را به خروج منافقان زمان موسی به همراه صفوراءهمسر موسی علیه جانشین او یوشع بن نون,خبر داد و سپس فرمود بعد از یوشع جانشینان او آمدند تا اینکه دوازدهمی ایشان غایب شد سپس ظهور نمود و آنها را به داود بشارت داد که او همان کسی است که زمین را از جالوت و سپاهیانش پاک می کند و گشایش ایشان در زمان ظهور اوست و انها هم منتظرش بودند.

زمان داودکه آمد او چهار برادر داشت و پدری پیر و او کوچکترین برادرانش بود و نمی دانستند که او همان داود پیامبر منتظر است  ...او را کوچک می شمردند و او چوپانی گوسفندان پدرش را می نمود تا اینکه جنگ شدت گرفت و پدر او را برای رساندن غذا به برادرانش به جبهه فرستاد .در راه به سنگی برخورد که به او گفت :مرا بردار و با من جالوت را بکش چرا که خداوند مرا برای قتل جالوت آفریده...داود زره طالوت را پوشید و با آن سنگ جالوت را کشت...

هم چنین قائم علیه السلام پرچمی دارد که هنگامی که وقت خروجش برسدخداوند عز و جل آن را به سخن در می آورد,پس فریاد بر می آورد:ای ولی خدا خروج کن و دشمنان خدا را بکش..و شمشیری دارد که هنگام خروج فریاد می زند:ای ولی خدا قیام کن که دیگر جایزنیست از جنگ دشمنان خدا فرو بنشینی.پس امام خروج می کند و دشمنان خدا را هر جا بیابد می کشد و حدود خدا را بر پا می دارد و به حکم خداوند عز و جل حکم می کند.

----------------------------------------------

کمال الدین ج1ص153_157(ترجمه نقل به مضمون)

 

  • محب الحسینی
۲۸
مهر

قصه ی شهید کوچولو

مامان جونم شبا برام همیشه

قصه می گه، قصه نگه نمیشه

می یادتویِ رختخوابَم، کنارم

می بینه که نخوابیدم، بیدارم

ازش میخوام قصه بگه بخوابم

زودی میرم تا بیا رم کتابم

دیشب برام یه قصه ی جدید گفت

قصه ی یک کوچولوی شهید گفت

چشام پر از گریه شد و خوابیدم

خوابِ علی کوچولو رو می دیدم:

مامانِ اون دیگه براش شیر نداشت

دستایِ خسته ی مامان گیر نداشت

تشنه بودن تویِ بیابونِ داغ

رو زمینا، به جای آب، خون داغ

بابا دیگه تنهایِ تنها شده

بعدِ عمو قامتِ اون تا شده

آخه عمو رفته بود آب بیاره

امّا حالا علی عمو نداره

دشمنا هی می رقصن و می خندن

آ بو به رویِ خیمه ها می بندن

  • محب الحسینی
۲۸
مهر

بقره 155

(الامام الصادق علیه السلام) إن قدام القائم علامات تکون من الله عزوجل للمؤمنین، قلت: ماهی جعلنی الله فداک؟ قال ذلک قول الله عزوجل: ولنبلونکم - یعنی المؤمنین قبل خروج القائم علیه السلام - بشئ من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات وبشر الصابرین، قال: یبلوهم بشئ من الخوف من ملوک بنی فلان فی آخر سلطانهم، والجوع بغلاء أسعارهم. ونقص من الاموال، قال: کساد التجارات وقلة الفضل. ونقص من الانفس، قال: موت ذریع. ونقص من الثمرات، قال: قلة ریع مایزرع. وبشر الصابرین، عند ذلک بتعجیل خروج القائم علیه السلام. ثم قال لی: یا محمد هنا تأویله إن الله تعالی یقول: (وما یعلم تأویله إلا الله والراسخون فی العلم).

از امام صادق 7است  که این مطلب علامت قیام قائم 7است که براى مؤمنان حاصل مى‏شود و فرمود: خداوند مبتلا مى‏کند به چیزى از ترس از پادشاهان بنى فلان در آخر سلطنتشان و به گرسنگى با گرانى قیمت هایشان و نقص اموال به جهت فاسد شدن تجارت ها و اندک بودن نفع و نقص نفوس به وسیله مرگ سریع و نقص میوه‏ها به سبب اندک بودن محصول آنچه که مى‏کارند، و در این هنگام، صابران را مژده ده به تعجیل خروج قائم 7سپس فرمود، این معنى تأویل است و خداوند تعالى فرموده: تأویلش را نمى‏داند، جز خدا و کسانى که در علم ثابت و راسخ هستند.

----------------------------------------

کمال الدین ج2ص649-نعمانی ص250-دلائل الامامه ص259-ارشاد ص361-اعلام الوری ص427-خرائج ج3ص1153-کشف الغمه ج3ص52-
  • محب الحسینی
۲۸
مهر

 

بقره155

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ

 قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و میوه‏ ها، آزمایش مى‏کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‏ کنندگان‏

العیاشی: عن الثمالی، قال: سألت أبا جعفر (علیه السلام) عن قول الله: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ.

قال: «ذلک جوع خاص، و جوع عام فأما بالشام فإنه عام، و أما الخاص بالکوفة یخص و لا یعم و لکنه یخص‏بالکوفة أعداء آل محمد (صلى الله علیه و آله) فیهلکهم الله بالجوع، و أما الخوف فإنه عام بالشام، و ذلک الخوف إذا قام القائم (علیه السلام)، و أما الجوع فقبل قیام القائم، و ذلک قوله: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ».

ثمالی گوید از امام باقر علیه السلام در باره ی سخن خداوند متعال که می فرماید: همه شما را با چیزى از ترس وگرسنگى آزمایش مى‏کنیم پرسیدم.

فرمود:آن گرسنگی خاص است و گرسنگی عمومی که در شام است.ولی در کوفه گرسنگی خاص است که عمومی نیست ومخصوص دشمنان آل محمد در کوفه است و خداوند ایشان را با گرسنگی هلاک می کند؛اما ترس در شام عمومی است و آن ترس هنگام قیام قائم است ولی گرسنگی قبل از قیام قائم علیه السلام است  و این سخن خداوند است: همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى، و کمبود میوه‏ها آزمایش مى‏کنیم ...

------------------------------------------

البرهان ج‏1 ص 361-عیاشی ج1ص68
  • محب الحسینی
۱۹
مهر

مسبحات

سوره هایی که با تسبیح خدا آغاز میشوند:اسرا،حدید،حشر،صف،جمعه،تغابن،اعلی

وَ عَنْهُعلیه السلام  قَالَ مَنْ قَرَأَ الْمُسَبِّحَاتِ کُلَّهَا قَبْلَ أَنْ یَنَامَ- لَمْ یَمُتْ حَتَّى یُدْرِکَ الْقَائِمَ- وَ إِنْ مَاتَ کَانَ فِی جِوَارِ النَّبِیِّ ص‏

امام باقر علیه السلام  فرمود کسى که تمام مسبحات را پیش از خوابیدن بخواند نمیرد تا اینکه حضرت قائم علیه السلام  را درک کند و اگر بمیرد در جوار حضرت رسول خدا صلی الله علیه و اله خواهد بود.

----------------------------------

بحار الأنوار ج‏73  ص201  -ترجمه مجمع البیان ج‏24، ص:195-شهاب الأخبار ص 106-الکافی    ج‏2    ص620   

 

 امام صادق علیه السلام    : من قرء سورة بنى اسرائیل فى کل لیلة جمعه لم یمت حتى یدرک القائم و یکون من اصحابه:" کسى که سوره بنى اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینکه" قائم" را درک کند و از یارانش خواهد بود".

-----------------------------------------------

ثواب الأعمال ص: 107-عیاشی ج2ص276-مجمع البیان ج6ص393-الصافی ج3ص229-اثبات الهداه ج3ص497-البرهان ج2ص389-بحار ج92ص281--نورالثقلین ج3ص97-مستدرک الوسائل ج6ص104-معجم الاحادیث ح1641 - نمونه ج12ص5

  • محب الحسینی
۱۸
مهر

حدید19

وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ (19)

:کسانى که به خدا و رسولانش ایمان آوردند آنها صدیقین، و شهداء نزد پروردگارشان هستند، بر آنها است پاداش (اعمال) شان، و نور شان، ...

:

" آن کس از شما که به مساله ولایت آشنا باشد و در انتظار ظهور مهدى عجل الله فرجه به سر برد و خود را آماده (حکومت عدل جهانى او) سازد مانند کسى است که با مهدى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم با سلاحش جهاد کرده باشد، سپس فرمود: بلکه به خدا سوگند مانند کسى است که همراه رسول اللَّه ص با سلاحش جهاد کرده باشد، سپس براى مرتبه سوم افزود: بلکه به خدا سوگند همانند کسى است که با رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم و در خیمه او شهید شده باشد! سپس افزود:

در باره شما آیه‏اى از قرآن نازل شده است، راوى مى‏گوید: کدام آیه فدایت شوم؟ فرمود: این سخن خداوند که مى‏ فرماید: آنها که ایمان به خدا و فرستادگانش آورده‏ اند صدیقین و شهداء نزد پروردگارشان هستند ... سپس افزود: به این ترتیب شما به خدا سوگند هم صدیقین و هم شهداء نزد پروردگارتان هستید"  این سخن را با حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام پایان مى‏دهیم: در آن هنگام که گروهى از یارانش براى فرا رسیدن وقت جهاد و شهادت در راه خدا بیتابى مى‏کردند، این جمله را فرمود:

به آن چیزى که خداوند در آن عجله روا نداشته تعجیل مکنید، چرا که هر کس از شما در بستر بمیرد ولى معرفت حق پروردگار و حق پیامبر ص و اهل بیتش را داشته باشد، شهید مرده است"

---------------------------------

 تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 356

 

(الامام الصادق علیه السلام) یا أبا حمزة من آمن بنا وصدق حدیثنا وانتظر ـ أمرنا ـ کان کمن قتل تحت رایة القائم، بل والله تحت رایة رسول الله صلی الله علیه وآله.

امام صادق علیه السلام:یا أبا حمزة!کسی که به ما ایمان بیاورد و سخن ما را تصدیق کند و منتظر امر ما باشد مانند کسی است که زیر پرچم قائم علیه السلام شهید شده باشد بلکه به خدا قسم مانند کسی است که زیر پرچم رسول الله صلی الله علیه وآله شهید شده باشد

  • محب الحسینی
۱۷
مهر

 

فصلت 30

إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ

 به یقین کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه استسپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند که: نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است‏.

 

(الامام الصادق علیه السلام) إستقاموا علی الائمة واحدا بعد واحد تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون.

 محمّد بن مسلم از حضرت صادق در مورد آیه: إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا کسانى که گفتند پروردگار ما خداى یکتا است سپس استقامت ورزیدند در باره ائمه طاهرین یکى پس از دیگرى: تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ فرشتگان بر آنها وارد می شوند

-----------------------------

معجم الاحادیث ح1824-الکافی ج1ص420-مناقب ابن شهراشوب ج 4ص330-البرهان ج4ص110-تفسیر جامع، ج‏6، ص: 169-بحار ج24ص21-بخش امامت(ترجمه جلد هفتم بحار) ج‏2 ص 18   

 

  • محب الحسینی
۱۶
مهر

 

احزاب11

هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیداً

 آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند! (11)

 

(أمیر المؤمنین علیه السلام) أما إنه سیأتی علی الناس زمان یکون الحق فیه مستورا، والباطل ظاهرا مشهورا وذلک إذا کان أولی الناس بهم أعداهم له، واقترب الوعد الحق، وعظم الالحاد وظهر الفساد،هنالک ابتلی المؤمنون وزلزلوا زلزالا شدیدا. ونحلهم الکفار أسماء الاشرار، فیکون جهد المؤمن أن یحفظ مهجته من أقرب الناس إلیه.ثم یتیح الفرج لاولیائه، ویظهر صاحب الامر علی أعدائه.

أمیر المؤمنین علیه السلام :بدان که روزگارى بر مردم بیاید که حقّ در آن پنهان، و باطل ظاهر و مشهور گردد، و در آن زمان بهترین افراد بدیشان دشمنترین آنان مى‏باشد، و وعده حقّ نزدیک شده و الحاد عظیم گردد و فساد ظاهر شود، در یک چنین دورانى أهل ایمان گرفتار شوند، و زلزله‏ هاى شدید رخ دهد، و از سر اضطراب نامهاى اشرار را بر خود بندد، و تمام تلاش مؤمن حفظ خون خود از نزدیکترین افراد به خویش است، سپس خداوند فرج و گشایش خود را براى اولیایش جارى، و صاحب أمر را بر دشمنان خود چیره و پیروز سازد.

-----------------------------------------

احتجاج ج1 ص 240-بحار ج93ص116--نوراثقلین ج4ص342-معجم الاحادیث ح1785-احتجاج (ت جعفرى )   ج‏1ص 558  

 

  • محب الحسینی
۱۶
مهر

سجده28:

وَ یَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْفَتْحُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (28) قُلْ یَوْمَ الْفَتْحِ لا یَنْفَعُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِیمانُهُمْ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ (29) فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ انْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ (30):

 28- آنها مى‏گویند: اگر راست مى‏گوئید این پیروزى شما کى خواهد بود؟     29-بگو: روز پیروزى ایمان آوردن سودى به حال کافران نخواهد داشت، و به آنها هیچ مهلت داده نمى‏شود! 30- اکنون که چنین است از آنها روى بگردان و منتظر باش، آنها نیز منتظرند!

 

ابن دراج، قال: سمعت أبا عبد الله (علیه السلام) یقول فی قول الله عز و جل: قُلْ یَوْمَ الْفَتْحِ لا یَنْفَعُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِیمانُهُمْ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ.

قال: «یوم الفتح، یوم تفتح الدنیا على القائم (علیه السلام)، لا ینفع أحدا تقرب بالإیمان ما لم یکن قبل مؤمنا، و بهذا الفتح موقنا، فذلک الذی ینفعه إیمانه، و یعظم عند الله قدره و شأنه، و تزخرف له یوم القیامة و البعث جنانه، و تحجب عنه نیرانه، و هذا أجر الموالین لأمیر المؤمنین (علیه السلام)، و لذریته الطیبین (علیهم السلام

 امام صادق علیه السلام:روز پیروزی روزی است که دنیا به دست قائم (علیه السلام) فتح می شود،نزدیکی جستن با ایمان برای کسی که پیش از آن مومن نبوده و به این پیروزی یقین نداشته است سودی ندارد.چنین کسی (که مومن بوده و به این پیروزی یقین داشته)ایمانش نافع و قدر و منزلتش نزد خداوند بزرگ است و روز قیامت برای او آراسته و برانگیخته شدنش بهشت اوست و از آتش پوشیده می شودو این پاداش دوست داران امیرالمومنین و فرزندان علیهم السلام اوست

------------------------------------------

 البرهان ج‏4، ص: 403- تفسیر کنز الدقائق ج‏10ص 307  -القرآن و فضائل أهل البیت ص417  -تأویل الآیات ج2ص445

  • محب الحسینی