امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

آخرین نظرات

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
فروردين

بقره148

ایْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ:

 خداوند شما را  حاضر مى‏کند زیرا او بر هر کارى توانا است‏.

 

عن عبد العظیم الحسنی (رضی الله عنه)، قال: قلت لمحمد بن علی بن موسى (علیه السلام): إنی لأرجو أن تکون القائم من أهل بیت محمد (صلى الله علیه و آله)، الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت ظلما و جورا؟.

فقال (علیه السلام): «ما منا إلا قائم بأمر الله [و هاد إلى دین الله‏]، و لکن القائم الذی یطهر الله به الأرض من الکفر و الجحود، و یملأها قسطا و عدلا، هو الذی تخفى على الناس ولادته، و یغیب عنهم شخصه، و تحرم علیهم تسمیته، و هو سمی رسول الله (صلى الله علیه و آله) و کنیه، و هو الذی تطوى له الأرض و یذل له کل صعب. یجتمع إلیه من أصحابه عدة أهل بدر ثلاث مائة و ثلاثة عشر رجلا من أقاصی الأرض، و ذلک قوله الله عز و جل:ایْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ فإذا اجتمعت له هذه العدة من أهل الأرض  أظهر الله أمره، فإذا أکمل له العقد و هو عشرة آلاف رجل خرج بإذن الله، فلا یزال یقتل أعداء الله حتى یرضى الله عز و جل».

قال عبد العظیم: [فقلت له:] یا سیدی، و کیف یعلم أن الله قد رضی؟

قال: «یلقی فی قلبه الرحمة، فإذا دخل المدینة أخرج اللات و العزى فأحرقهما».

 عبد العظیم حسنی می گوید:به امام جواد علیه السلام گفتم:امیدوارم شما قائم  آل محمد باشید؛همو که زمین را از قسط و عدل پر می کند همان طور که از ظلم و جور پر شده باشد .

همه ی ما قیام کننده به امر خدا و هدایت گر به سوی دینش هستیم,ولی آن قائمی که زمین را ازکفر وانکارخدا پاک و از قسط و عدل پر می کند؛او کسی است که ولادتش بر مردم و وجودش از ایشان غائب است و بر ایشان بردن نامش حرام است و او هم نام و هم کنیه ی رسول الله (صلى الله علیه و آله)است.و او کسی است که زمین برایش در نوردیده و هر دشواری برای او آسان می شود.از اصحابش به عدد اهل بدر,سیصد و سیزده تن,از اقصی نقاط جهان نزد او جمع می شوند و این سخن خداوند عزیز و والاقدر است که:

هر جا باشید خداوند شما را  حاضر مى‏کند زیرا او بر هر کارى توانا است‏

.هنگامی که این تعداد از اهل زمین نزد او جمع شدند خداوند  امر او را آشکار می کند.در این هنگام پیمان او که ده هزار مردند که به اذن خدا خروج کرده اند,کامل می شود.پس پیوسته دشمنان خدا را می کشد تا این که خدا راضی شود

.(عبد العظیم:)پرسیدم:آقای من چگونه می فهمد خدا راضی شده است؟

فرمود:در دلش مهربانی پیدا می شود,در این هنگام وارد مدینه شده لات و عزی را خارج کرده می سوزاند.

-------------------------------

البرهان ج‏1، ص: 357- الغیبة للنعمانی: 313/ 4-کمال الدین ج2ص377-کفایه الاثر ص277-اعلام الوری ص409-احتجاج ج2ص449-منتخب الانوار ص176-حلیه الابرار ج2ص598-مدینه المعاجز ص536-بحار ج51ص157-نورالثقلین ج1ص138

 

  • محب الحسینی
۲۷
فروردين

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

وَ الْعَصْرِ (1)إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ (2)إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

به نام خداوند بخشنده مهربان

 به عصر سوگند، (1)  که انسانها همه در زیانند؛ (2)  مگر کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده‏اند!

 

(الامام الصادق علیه السلام) العصر: عصر خروج القائم علیه السلام.

إن الانسان لفی خسر: یعنی أعداءنا.إلا الذین آمنوا: یعنی بآیاتنا.وعملوا الصالحات: یعنی بمواساة الاخوان.وتواصوا بالحق: یعنی بالامامة.وتواصوا بالصبر: یعنی فی الفترة.

امام الصادق علیه السلام: عصر ،عصر ظهور قائم علیه السلام است

 که انسانها همه در زیانند؛ یعنی دشمنان ما

 مگر کسانى که ایمان آورده اند یعنی به آیات ماو اعمال صالح انجام داده‏ اند،یعنی یاری برادران

 و یکدیگر را به حق سفارش کرده اند یعنی به امامت

  و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده ‏اند یعنی در دوران نبودن امام ظاهر(غیبت)

-------------------------------------

کمال الدین ج2ص656-العدد القویه 67-الصافی ج5ص372-اثبات الهداه ج3ص492-المحجه ص258-البرهان ج4ص504-غایه المرام ص385-بحار ج24ص214-نور الثقلین ج5ص666- معجم الاحادیث ح1941
  • محب الحسینی
۲۵
فروردين

امام صادق جعفر بن محمد علیه السلام فرمود: طوبی برای کسی که در حال غیبت قائم ما علیه السلام به امر او بچسبد و پس از هدایت دلش بر نگردد. ب

ه او عرض شد قربانت طوبی چیست؟

فرمود درختی است در بهشت که ریشه آن در خانه علی بن ابی طالب علیه السلام است و مومنی نباشد جز آن که شاخه ای از آن در خانه اش باشد: این است گفته خدای عز و جل (در سوره رعد آیه 29) برای ایشان است طوبی و سرانجام نیک. 

------------------------------------------- 

 کمال الدین ج2 ص358-معجم الاحادیث ح1611-معانی‏الأخبار ص : 113-اثبات الهداه ج3ص457-غایه المرام ص392-بحار ج52ص123-نور الثقلین ج2ص505-منتخب الاثر ص514
  • محب الحسینی
۲۵
فروردين

 

انعام158:

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

(158):آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان مرگ به سراغشان بیایند، یا خداوند (خودش) به سوى آنها بیاید یا پاره‏اى از آیات پروردگار اما آن روز که این آیات و نشانه‏ها تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادى که قبلا ایمان نیاورده‏اند و یا عمل نیکى انجام نداده‏اند سودى به حالشان نخواهد داشت، بگو انتظار بکشید ما هم انتظار (کیفر شما را) مى‏کشیم!

 

قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قَالَ یَعْنِی یَوْمَ خُرُوجِ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ علیه السلام  یَا بَا بَصِیرٍ طُوبَى لِشِیعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

 امام صادق علیه السلام :یعنی خروج قائم منتظر ما.ای ابا بصیر!خوشا به حال شیعیان قائم ما علیه السلام که در زمان غیبتش منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهور فرمانبردار اویند آنها دوستان خدا یند که هیچ ترسی بر ایشان نیست و اندوهگین نمی شوند.                                                                               

-------------------------------------------------

بحارالأنوار ج 52 ص 150-کمال الدین ج2ص357-معجم الاحادیث ح1537-الصافی ج2 ص173

  • محب الحسینی
۲۵
فروردين

 

نسا65:

 فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً»: به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود مگر اینکه تو را در اختلافات خود به داورى طلبند، و سپس در دل خود از داورى تو احساس ناراحتى نکنند، و کاملا تسلیم باشند.

عن على بن الحسین بن على بن أبی طالب علیهم السلام انه قال فی آخر حدیث له: ان للقائم علیه السلام منا غیبتین أحدهما أطول من الاخرى، اما الاولى فستة أیام أو ستة أشهر اوست سنین، و اما الاخرى فیطول أمدها حتى یرجع عن هذا الأمر أکثر من یقول به، فلا یثبت علیه الا من قوى یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلم لنا أهل البیت.

   امام أمیر المؤمنین علیه السلام :برای قائم  ما علیه السلام  دو غیبت است که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است،اولی شش روز یا شش ماه یا شش سال)زمانی محدود) طول می کشد و دیگری زمانش طولانی می شود تا آنکه اکثر قائلین به این امر از عقیده ی خود باز می گردند و بر آن ثابت نمی ماند مگر کسی که یقینش قوی و شناختش درست باشد در دل خود از داورى ما احساس ناراحتى نکند، و کاملا تسلیم ما اهل بیت باشد.

-------------------------------------

کمال الدین ج‏1ص323 - نور الثقلین، ج‏1، ص: 512-بحار ج‏51ص134
  • محب الحسینی
۲۵
فروردين

امام سجاد علیه السلام در حین معرفی نام های ائمه در تفسیر آیه اوولی الامر رسیدند به نام امام ششم یعنی جعفر صادق علیه السلام

(مطلب قبل)

ابوخالد راوی حدیث می گوید:

گفتم: سرور من، چگونه اسم آن حضرت صادق شد، که همه ایشان صادقند؟

فرمود: پدرم از پدرش مرا حدیث کرد که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرموده:

«وقتى فرزندم جعفر بن محمّد بن علىّ بن حسین بن علىّ بن أبى طالب متولّد شد نام او را صادق نهید، که پنجمین از فرزندان او همو که نامش جعفر است گستاخانه بر خدا و از سر کذب و دروغ ادّعاى امامت مى‏کند، پس نام او نزد خداوند جعفر کذّاب است، او که بر خدا افترا بسته و ادّعاى چیزى که براى او نیست را مى‏کند، مخالف پدر شده و بر برادرش حسد مى‏ورزد، این همان است که پرده الهى را هنگام غیبت ولىّ خدا پاره مى‏کند.

سپس حضرت سجّاد علیه السّلام به شدّت گریست، بعد فرمود:

گویا جعفر کذّاب را مى‏بینم که طاغى زمانش را وادار مى‏کند تا در امر ولىّ اللَّه و پنهان درحفظ خدا و موکّل بر حرم پدرش تفتیش کند به خاطر جهلى که بر ولادت او دارد، و حرصى که بر قتل او دارد اگر به او دسترسى یابد، و طمعى که به میراث او دارد تا آن را به ناحقّ غصب نماید.

أبو خالد گفت: عرض کردم: اى زاده رسول خدا، آیا چنین چیزى واقع خواهد شد؟

فرمود: آرى به خدا که واقع خواهد شد و آن در صحیفه‏ اى که نزد ماست مکتوب است، صحیفه‏ اى که در آن محنت هایى که پس از رسول خدا خدا بر ما جارى مى‏شود همه و همه مکتوب است.

  • محب الحسینی
۲۵
فروردين

نسا59

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ

 اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر[ اوصیاى پیامبر] را

 

از أبو حمزه ثمالى از أبو خالد کابلى نقل است که گفت:

بر سرورم امام سجّاد علیه السّلام وارد شده و گفتم: اى زاده رسول خدا، به من فرمایید افرادى که طاعت و دوستى‏اشان از طرف خداوند بر ما واجب شده چه کسانی هستند؟ همان ها که پس از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بر بندگان واجب است که از ایشان پیروى کنند؟

فرمود: اى أبو کنکر، بى ‏شکّ صاحبان امر؛ امامانى که خداوند طاعتشان را بر همه مردم واجب ساخته عبارتند از: أمیر المؤمنین علىّ بن ابى طالب، سپس حسن، و حسین دو فرزند علىّ بن ابى طالب علیهم السّلام، تا اینکه کار به ما رسید، سپس خاموش شد.

عرض کردم: سرور من، از حضرت أمیر علیه السّلام براى ما نقل است که فرموده:

«زمین از حجّت خداوند بر بندگان خالى نمى ‏ماند» پس حجّت و امام پس از شما کیست

فرمود: پسرم محمّد، و نام او در تورات باقر است، علم و دانش را مى‏ شکافد شکافتنى، هم اوست حجّت و امام پس از من، و پس از محمّد پسرش جعفر است و نام او نزد أهل آسمان صادق است.

....(بعد از ذکر مطالبی نام سایر ائمه را فرمودند)

أبو خالد گفت: عرض کردم: اى زاده رسول خدا، پس از آن چه خواهد شد؟

فرمود: آنگاه غیبت ولىّ خدا طولانى خواهد شد، هم او که دوازدهمین از اوصیاى رسول خدا و امامان پس از او است.

اى أبا خالد، مردم دوران غیبت آن امام که معتقد به امامت و منتظر ظهور اویند از مردم هر روزگارى برترند، زیرا خداى تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنان عطا فرموده که غیبت نزد آنان به منزله مشاهده است، و آنان را در آن روزگار همچون مجاهدین در مقابل رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله که با شمشیر به جهاد برخاسته‏ اند قرار داده است،

آنان مخلصان حقیقى و شیعیان راستین ما و داعیان به دین خداى تعالى در نهان و آشکارند.

و فرمود: چشم به راه بودن فرج و گشایش خود بزرگترین فرج است.

----------------------------------------

الإحتجاج ج‏2ص 318(ترجمه جعفرى)  ج‏2ص148 -إعلام الورى ص408 -الإنصاف ص96  

  • محب الحسینی
۱۸
فروردين

سلام

می خوام امسال کادوی تولد به امامم

یک قلب مالامال از حب اهل بیت بدم💚

البته مسلما قبلش باید این قلب رو از ناپاکی هایی که پرش کردن تمیز کنم

به نظر شما توی این 46 روز باقیمونده موفق میشم؟


شما چه هدیه ای در نظر گرفتید؟

  • محب الحسینی
۱۷
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

چه خوبه که قبل  نیمه شعبان 🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎀🎊

چند تا شعر خوب  امام زمان

🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊🎀

یاد بدهیم به همه نوگلان

🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊🎀🎊

تا دوست بدارند او رو از دل و جان😄😌


👼👼👇👇👇👇👇👇👼👼

سلام سلام بچه ها

بچه های با خدا

هیچ میدونین کی هستش

امام آخر ما🤔😊

مهدی صاحب زمان

اون پدر مهربان

همیشه هست به فکر

آدمای این جهان🌇

اون قوی و پر کاره

آدما رو دوست داره💚💚

به برکت دعاشه

بارون اگه میباره🌧🌦🌧

خال سیاه رو گونه ش

برای ما نشونه س

برای دیدن او

دلم پی بهونه س

دعا برای فرج🙏

همیشه ذکر لبه👄

منتطر دیدنش

چشم ما روز و شبه👀

مثل بابای خوبی

واسه همه مردمه

وقتی بیاد تو دنیا

فصل گل و گندمه🌾💐🌾🌼🌾🌸🌾🌷🌾🌹🌾🌻🌾🌺

یه جمعه یا یه شنبه

میاد کنار کعبه

یک صدایی می شنوه👂👂

هر کی بیدار یا خوابه😴😯

صدای جبرئیله

میگه آقا اومده🎉🎊🎉🎊🎉


بابای مهربون و💚💚

امام ما اومده😌😀😌😀


تا بیاد اون روز خوب😌🌸😌🌸


ما منتظر می مونیم

تا اینکه زود تر بیاد

با هم دعا می خونیم

برای بهتر شدن

بازم تلاش می کنیم

ما قدر این امام

خوبمونو می دونیم🌺🌻🌹🌷🌼🌸💐🌾🌿🌱🌺🌻🌹



یک خبر خوب

بچه هایی که این شعر رو حفظ کنند براشون جایزه داریم

مکان امتحان :حرم امام رضا علیه السلام🌷🌼🌸💐🌾🌿🌱🌺🌻🌹🌷🌼🌸💐🌾🌿🌱🌺🌻🌹🌷🌼🌸💐🌾🌿🌱

  • محب الحسینی
۱۷
فروردين

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن 

صلواتک علیه و علی ابائه

فی هذه الساعه

و فی کل ساعه

ولیا و حافظا

و قائدا و نا صرا

و دلیلا و عینا

حتی تسکنه ارضک طوعا

و تمتعه فیها طویلا

متن دعای سلامتی امام زمان عجّل الله فرجه که از طریق معصومین علیهم السلام به ما رسیده عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدا و نیز عبارت «برحمتک یا ارحم الراحمین» در پایان دعای «اللهم کن لولیک» نیامده و ابتدای آن «اللهم کن لولیک» و پایان آن کلمه «طویلا» می باشد. بنابراین گفتن جمله «برحمتک یا ارحم الراحمین» به عنوان بخشی از این دعا صحیح به نظر نمی رسد ، به عبارت دیگر اگر جمله «برحمتک یا …» به عنوان ذکر جداگانه گفته شود (نه این که جزء دعای سلامتی تلقی شود) اشکالی ندارد و نیز گفتن بسم الله در اول آن از آنجا که ذکر خداوند برای شروع در هر کاری مستحب است به نظر می رسد در اول این دعا نیز مستحب است خصوصا که در مورد این دعا وارد شده است که بعد از ستایش خداوند و صلوات بر پیامبر این دعا خوانده شود .

شعر کودکانه ترجمه دعای سلامتی

با نام و یاد خدا....میخوایم بخونیم دعا

دعا برا ظهور و ....سلامتی مولا

امام آخر من....او حجه بن الحسن

سلام حق بر او و....امامای خوب من

این ساعت و همیشه....خدا نگهدارش باش

حفظش کن از بدی ها....راهنما و یارش باش

تا برسه به مقصد....کمک کن اش خدایا

تا روزی که می رسیم....ما به حضور آقا

زمین پر از گل بشه....زیر پاهای امام

عمر طولانی شونو....خداجون از تو می خوام



التماس دعا

امیدوارم به کرمشون ازما قبول کنن

  • محب الحسینی