امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

آخرین نظرات

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۲
مرداد

انفال39

وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّه‏:و با آنها پیکار کنید تا فتنه بر چیده شود و دین همه مخصوص خدا باشد

قال الصادق 7  : لم یجئ تاویل هذه الآیة و لو قد قام قائمنا بعد سیرى من یدرکه ما یکون من تأویل هذه الآیة و لیبلغنّ دین محمد 9  ما بلغ اللیل حتى لا یکون شرک على ظهر الأرض.

امام صادق 7 :" تاویل و تفسیر نهایى این آیه هنوز فرا نرسیده است، و هنگامى که قائم ما 7 قیام کند کسانى که زمان او را درک کنند تاویل این آیه را خواهند دید، به خدا سوگند که در آن موقع دین محمد 9  به تمام نقاطى که شب پوشش آرام بخش خود را بر آن مى‏افکند خواهد رسید تا در سراسر روى زمین مشرک و بت پرستى باقى نماند.

--------------------------------------

عیاشی ج2ص56-معجم ح1573- نمونه، ج‏7، ص: 167- ترجمه جوامع الجامع، ج‏2، ص: 477-تفسیر جامع، ج‏3، ص: 54- روح البیان

  • محب الحسینی
۲۱
مرداد

انفال7

"وَ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ : خداوند مى‏خواهد حق را با کلمات خود تقویت و ریشه کافران را قطع کند ."

عن جابر قال: سألت أبا  جعفر 7 عن تفسیر هذه الایة فی قول الله «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» قال ابو جعفر 7 : تفسیرها فی الباطن «یُرِیدُ اللَّهُ» فانه شی‏ء یریده و لم یفعله بعد، و اما قوله: «یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ» فانه یعنى یحق حق آل محمد 9 و اما قوله: «بکلماته» قال: کلماته فی الباطن على هو کلمات الله فی الباطن و اما قوله: «وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» فهو بنى امیة هم الکافرون یقطع الله دابرهم و اما قوله «لِیُحِقَّ الْحَقَّ» فانه یعنى لیحق حق آل محمد حین یقوم القائم 7 و اما قوله: «وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ» یعنى القائم فاذا قام یبطل باطل بنى امیة و ذلک لِیُحِقّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏ .

جابراز امام باقر 7 درباره ی تفسیر این آیه پرسید"وَ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ : خداوند مى‏خواهد حق را با کلمات خود تقویت و ریشه کافران را قطع کند ."

امام 7 فرمود:تفسیرش در باطن یرید الله است چرا که خداوند چیزی را اراده نموده که بعد از آن تا امروز محقق نشده است.اما این سخن که"حق را با کلمات خود تقویت کند"یعنی حق آل محمد 9 را تقویت کند و منظور از کلمات خدا در باطن علی 7 است." ریشه کافران را قطع کند ."کافران بنی امیه اند که خداوند ریشه ی ایشان را قطع می نماید و تحقق حق آل محمد: زمانی است که قائم 7 قیام کند که در آن زمان باطل بنی امیه از بین می رود و این است معنی" تا حق تثبیت شود و باطل از میان برود هر چند مجرمان کراهت داشته باشند."

---------------------------------------------------

تفسیر نور الثقلین، ج‏2، ص: 137-اثبات الهداه ج3ص550-عیاشی ج2ص50 ا-البرهان ج2ص68-بحار ج24ص178-معجم الاحادیث ح1548

  • محب الحسینی
۲۰
مرداد


ابو عبیده حذاء گوید: از امام باقر علیه السلام راجع به استطاعت و گفتار مردم در آن باره پرسیدم

 حضرت این آیه را تلاوت نمود:

 «مردم پیوسته مختلف خواهند بود (از لحاظ عقیده)، جز آنکه را پروردگارت ترحم کند (و به راه حق هدایتش فرماید)

 و ایشان را براى ترحم آفریده- 119 سوره 12-» و فرمود: اى ابا عبیده! مردم در رسیدن به قول حق مختلفند و همگى در هلاکتند (حق را کنار گذاشته از باطل ها پیروى می کنند).

من عرض کردم: خدا مى‏فرماید «جز کسی که پروردگارت به او رحم کند؟»

 فرمود:آنها شیعیان ما هستند و خدا آنها را براى رحمتش آفریده،

  • محب الحسینی
۱۹
مرداد

اعراف128:

إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ : زمین از آن خدا است و آن را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) واگذار مى‏کند و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است.

 (الامام الباقر علیه السلام ) دولتنا آخر الدول، ولم یبق أهل بیت لهم دولة إلا ملکوا قبلنا، لئلا یقولوا إذا رأوا سیرتنا: إذا ملکنا سرنا مثل سیرة هؤلاء، وهو قول الله عزوجل: (والعاقبة للمتقین).

امام باقر علیه السلام :فرمود: همانا دولت ما پایان دولت ها است، و هیچ خاندانى که بخواهند به دولت و سلطنت رسند به جاى نمانند جز اینکه پیش از ما به سلطنت رسند، تا اینکه چون راه و روش ما را ببینند نگویند: چون ما به سلطنت رسیم مانند اینان رفتار کنیم، و همین است (معناى) گفتار خداى تعالى: «و پایان کارها از آن پرهیزکاران است»

--------------------------------------------

معجم الاحادیث ح1539-غیبت طوسی ص282-ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى  ج‏2ص 359   

  • محب الحسینی
۱۹
مرداد

 

اعراف53

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْویلَهُ یَوْمَ یَأْتی‏ تَأْویلُهُ یَقُولُ الَّذینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ (53)

 آیا آنها جز انتظار تأویل آیات دارند؟ آن روز که تأویل آنها فرا رسد، کسانى که قبلاً آن را فراموش کرده بودند مى‏گویند: «فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند؛ آیا(امروز) شفیعانى براى ما وجود دارند که براى ما شفاعت کنند؟ یا بازگردیم، و اعمالى غیر از آنچه انجام مى‏دادیم، انجام دهیم؟!» (ولى) آنها سرمایه وجود خود را از دست داده‏اند؛ و معبودهایى را که به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان:گم مى‏شوند

 (القمی) ذلک فی القائم علیه السلام ویوم القیامة.

قمی:تاویل آن در زمان ظهور حضرت قائم علیه السلام و روز قیامت است.

--------------------------------

 معجم الاحادیث ح1534-قمی ج1ص235-الصافی ج2 ص203-المحجه ص72-البرهان ج2ص23-نور الثقلین ج2ص38

 

  • محب الحسینی
۱۹
مرداد

امام صادق علیه السلام درباره ی آیه ی158 سوره انعام:" اما آن روز که این آیات و نشانه‏ ها تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادى که قبلا ایمان نیاورده‏ اند و یا عمل نیکى انجام نداده ‏اند سودى به حالشان نخواهد داشت " فرمود:

منظور خروج قیام کننده ی مورد انتظار ماست.

------------------------------------

 تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص: 781

  • محب الحسینی
۱۹
مرداد

انعام158

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ :

آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان مرگ به سراغشان بیایند، یا خداوند (خودش) به سوى آنها بیاید (چه انتظار محالى؟!) یا پاره‏اى از آیات پروردگار اما آن روز که این آیات و نشانه‏ها تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادى که قبلا ایمان نیاورده‏اند و یا عمل نیکى انجام نداده‏اند سودى به حالشان نخواهد داشت، بگو انتظار بکشید ما هم انتظار مى‏کشیم!

عن أبى عبد الله علیه السلام  قال، فی قول الله عز و جل. «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ» فقال: الآیات هم الائمة :و الایة المنتظر القائم علیه السلام فیومئذ «لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ» قیامه بالسیف و ان آمنت بمن تقدمه من آبائه :.

 امام صادق علیه السلام درباره ی آیه ی" اما آن روز که این آیات و نشانه‏ها تحقق پذیرد"آیات ائمه :و آیه ی منتظر قائم علیه السلام است و روزی که" ایمان آوردن افرادى که قبلا ایمان نیاورده‏اند و یا عمل نیکى انجام نداده‏اند سودى به حالشان نخواهد داشت"برای کسی که به قیام او با شمشیر ایمان نداشته باشد؛ اگرچه به پدرانش از قبل ایمان آورده باشد.

-----------------------------------------

 تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص: 781-کمال الدین 18-الصافی ج2ص173-حلیه الابرار ج2ص686-البرهان ج1ص564-المحجه ص69-بحار ج51ص51-ینابیع الموده ص422-منتخب الاثر ص302-معجم الاحادیث ح1530

  • محب الحسینی
۱۹
مرداد

 (الامام الصادق علیه السلام ) نزلت فی بنی فلان ثلاث آیات قوله عزوجل: حتی إذا أخذت الارض زخرفها وازینت وظن أهلها أنهم قادرون علیها، أتاها أمرنا لیلا أو نهارا، یعنی القائم بالسیف، فجعلناها حصیدا کأن لم تغن بالامس وقوله عزوجل: فتحنا علیهم أبواب کل شئ حتی إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة فإذا هم مبلسون، فقطع دابر القوم الذین ظلموا وقیل الحمد لله رب العالمین. قال أ بوعبدالله: السیف. وقوله عزوجل: فلما رأوا بأسنا إذا هم منها یرکضون لا ترکضوا وارجعوا إلی ما أترفتم فیه ومساکنکم لعلکم تسئلون. یعنی القائم یسأل بنی فلان کنوز بنی أمیة.

امام صادق علیه السلام :سه آیه درباره ی بنی فلان در قرآن آمده است:

1-"تا زمانى که زمین، زیبایى خود را یافته و آراسته مى‏گردد، و اهل آن مطمئن مى‏شوند که مى‏توانند از آن بهره‏مند گردند، (ناگهان) فرمان ما،یعنی قائم علیه السلام با شمشیر ، شب‏هنگام یا در روز، فرامى‏رسد؛ و آن چنان آن را درو مى‏کنیم که گویى دیروز هرگز نبوده است"

2-"هنگامى که آنچه را به آنها یادآورى شده بود فراموش کردند، درهاى همه چیز(از نعمتها) را به روى آنها گشودیم؛ تا(کاملا) خوشحال شدند،ناگهان آنها را گرفتیم(و سخت مجازات کردیم)؛ در این هنگام، همگى مأیوس شدند

 و(به این ترتیب،) دنباله(زندگى) جمعیّتى که ستم کرده بودند، قطع شد. و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است."امام فرمود:منظور شمشیر است.

3-"هنگامى که عذاب ما را احساس کردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند! فرار نکنید؛ و به زندگى پر ناز و نعمت، و به مسکنهاى پر زرق و برقتان بازگردید! شایداز شما تقاضا کنند" یعنی قائم 7 گنج های بنی امیه را از بنی فلان طلب می کند.

بصائرص87-معجم الاحادیث ح1520-دلائل الامامه ص250-المحجه ص98-البرهان ج1ص525
  • محب الحسینی