توبه32_33
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ (32) هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (33)
آنها مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، ولى خدا جز این نمى خواهد که نور خود را کامل کند هر چند کافران کراهت داشته باشند.
33- او کسى است که رسولش را با هدایت و آئین حق فرستاد تا او را بر همه آئینها غالب گرداند هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.
و باسناده الى الصادق علیه السلام حدیث طویل یقول فیه علیه السلام و قد ذکر شق فرعون بطون الحوامل فی طلب موسى علیه السلام کذلک بنو امیة و بنو العباس لما أن وقفوا على ان زوال ملکة الأمر و الجبابرة منهم على یدی القائم علیه السلام ناصبونا العداوة، و وضعوا سیوفهم فی قتل أهل بیت رسول الله صلى الله علیه و آله و ابادة نسله طمعا منهم فی الوصول الى قتل القائم علیه السلام، فأبى الله أن یکشف أمره لواحد من الظلمة إلا أن یتم نوره و لو کره المشرکون.
امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی که در آن از زمانی یاد می کند که فرعون در طلب موسی شکم زنان باردار را می درید می فرماید:همین طور بنی امیه و بنی عباس وقتی فهمیدند که پایان حکومت و ستمکاری ایشان به دست قائم علیه السلام است،بنای دشمنی با ما نهادند و شمشیرهاشان را برای کشتن خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله و نابود کردن نسل او به طمع کشتن قائم علیه السلام تیز کردند.پس خداوند ابا کرد که امر او برای احدی از ظالمان برملا شود تا اینکه نورش کامل شود اگرچه مشرکان کراهت داشته باشند.
--------------------------------------------
تفسیر نور الثقلین، ج2، ص: 211- بحار الأنوار ج51 ص220 باب 13 -کمال الدین ج2 ص354
توبه14
وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ (14) وَ یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ
و سینه گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد(؛ و بر قلب آنها مرهم مىنهد) (14) و خشم دل هاى آنان را از میان مىبرد .توبه52
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن:بگو: «آیا درباره ما، جز یکى از دو نیکى را انتظار دارید؟
تفسیر العیاشی عَنْ عَلِیِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ دَخَلْتُ أَنَا وَ الْمُعَلَّى عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ 7 فَقَالَ أَبْشِرُوا إِنَّکُمْ عَلَى إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ مِنَ اللَّهِ أَمَا إِنَّکُمْ إِنْ بَقِیتُمْ حَتَّى تَرَوْا مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ رِقَابَکُمْ شَفَى اللَّهُ صُدُورَکُمْ وَ أَذْهَبَ غَیْظَ قُلُوبِکُمْ وَ أَدَالَکُمْ عَلَى عَدُوِّکُمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ وَ یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ- وَ إِنْ مَضَیْتُمْ قَبْلَ أَنْ تَرَوْا ذَلِکَ مَضَیْتُمْ عَلَى دِینِ اللَّهِ الَّذِی رَضِیَهُ لِنَبِیِّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ وَ لِعَلِیٍّ
على بن عقبه روایت گفت من و معلى حضور حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شدیم فرمود شما را به یکى از دو لطف و مرحمت پروردگار بشارت می دهم :یا خداوند سینه شما را شفا مىبخشد و خشم دل هاى شما را از میان مىبردو شما را بر دشمنانتان در زمان ظهور حضرت قائم آل محمد صلی الله علیه و اله غالب و پیروز می فرماید و یا آنکه اگر آن زمان را درک نکردید خداوند شما را بر دینى که مورد رضایت پیغمبرش بوده و آنحضرت را بر آن دین مبعوث فرموده بوده میمیراند.
---------------------------------------------------------------
بحار ج65 ص 85 باب 16 -تفسیر جامع، ج3، ص 87
توبه3
وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَلِیم:
و این اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر (روز عید قربان) که خداوند و پیامبر او از مشرکان بیزارند، با این حال اگر توبه کنید به نفع شما است و اگر سرپیچى نمائید بدانید شما نمىتوانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید) و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده.
عن جابر عن [جعفر بن محمد و] أبی جعفر علیه السلام فی قول الله « وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ» قال خروج القائم و أذان دعوته إلى نفسه
امام باقر علیه السلام:آیه درباره ی خروج قائم علیه السلام است و اذان (اعلام)دعوت او به سوی خودش است.
----------------------------------
تفسیر عیاشی ج2ص76-اثبات الهداه ج3ص550-غایه المرام ص346-البرهان ج2ص102-بحار ج51ص55-نور الثقلین ج2ص184-معجم الاحادیث ح1553