امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

آخرین نظرات

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۴
آبان

دو یادگار نبی(صلی الله علیه و آله):

#یاران_امام_حسین 

#یاران_علی_درکربلا 

#یزید بن ثبیط

از اشراف و بزرگان قبیله ی عبدالقیس بود.

 یزیدبن ثبیط از شیعیان بصره بود و 10 پسر داشت و 

2 پسرش در کربلا به نام عبدالله و عبیدالله شهید شدند.

 سال شصت هجری قمری، زمانی که امام حسین علیه السلام نامه هایی برای افراد مختلف به شهرهای بصره و کوفه فرستاد و از آنها یاری خواست،

 گروهی از شیعیان بصره از جمله "یزیدبن ثبیط" در خانه زنی از قبیله ی عبدالقیس به نام ✨ماریه ✨دختر منقذ عبدی مخفیانه جمع شدند تا به یاوری و بیعت با امام حسین علیه السلام به پا خیزند.

 یزیدبن ثبیط پس از دریافت نامه، تصمیم گرفت که به امام بپیوندند.

 از این رو به پسرانش گفت «کدام یک آماده اید با من همسفر شوید»؟ 

عبدالله و عبیدالله اعلام آمادگی کردند. 

شیعیان به او گفتند: «ما می ترسیم یاران عبیدالله بن زیاد، عامل یزید بن معاویه و سرکرده ی دشمن به تو آسیبی برساند».

 ولی او بدون توجه به حرف های آنها از بصره بیرون آمد و به علت بسته بودن راه ها، از بیراهه رفت و در ابطح (نزدیک مکه) خود را به کاروان امام حسین علیه السلام رساند. بعضی از مورخان می گویند به همراه او چند نفر دیگر مانند عامر و غلامش سالم و سیف بن مالک و ادهم بن امیه هم بوده اند. 

یزید بن ثبیط وقتی به مکه رسید و منزل خود را آماده کرد، به طرف منزل امام حسین (علیه السلام) رفت ولی آن حضرت که خبر آمدن او را شنیده بودند، زودتر برای دیدن او از منزل بیرون رفته بود. 

یزید بن ثبیط چون امام را در خانه ی خودشان ندید، سراغ ایشان را گرفت، به او گفتند «برای دیدن تو به منزل تو تشریف برده اند». یزید به منزل خود برگشت و چون امام حسین علیه السلام را آنجا دید، این آیه (یونس/58) را خواند:🌸 «بفضل الله و برحمته فبذالک فلیفرحوا؛ به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند🌸» سلام کرد و نزد امام (علیه السلام) نشست و از اخبار و احوال بصره و اتفاقات جاری خبر داد. حسین (علیه السلام) نیز برای او دعا کرد. 

یزید به اتفاق پسرانش همراه امام از مکه راهی کربلا شد. 

در کربلا در روز عاشورا یزیدبن ثبیط با پسرانش به یاری امام شتافت و به میدان جنگ رفت و در بعدازظهر آن روز، بعد از اینکه نماز را با امام خود خواند، در مبارزه ی تن به تن با دشمن به شهادت رسید. 

خوشا به حالش که امامش آنقدر مشتاق دیدار او بوده است

🕋🌥

یا لیتنا کنا معکم

  • محب الحسینی
۲۳
آبان

کنانه بن عتیق تغلبی. وی اهل کوفه، و هنگام شهادت سن زیادی داشته است.
او و پدرش عتیق از صحابه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و از مجاهدین در غزوه احد بوده‏اند. کنانه مردی پهلوان، قهرمان، عابدی از عباد کوفه و قاری قرآن کریم محسوب می‏شد.
قبل از عاشورا وارد کربلا شد و در همان روز در حمله نخست به شهادت رسید. نام او در زیارت رجبیه و ناحیه مقدسه وارد شده است:
«السلام علی کنانة بن عتیق».

  • محب الحسینی
۰۴
آبان

برادران مسلم ابن عقیل(علیه السلام):

جعفر ابن عقیل(علیه السلام): مادر او ام الثغر دختر عامر از بنی کلاب است.وی در کربلا 23 سال داشت. وی 15 نفر را کشت.

عبدالرحمن ابن عقیل(علیه السلام): مادر او ام ولد بوده است. وی با دختر امام علی(سلام الله علیه) بنام خدیجه ازدواج نمود. وی 17 نفر را کشت.

عبدالله ابن عقیل(علیه السلام): عبدالله بن عقیل که به «عبدالله اکبر» ملقب بود، روز عاشورا در سپاه امام حسین(علیه السلام) به میدان رفت و با سپاهیانعمر سعد مبارزه کرد، و سرانجام به دست «عثمان بن خالد» و مردی از قبیله همدان به شهادت رسید.

محمد ابن ابی سعید بن عقیل(علیه السلام): در کربلا پسر بچه ای است. مادرش ام ولد بود. چوبی به دست داشت و به چپ و راست سر می چرخاند. لقیط ابن ایاس جهنی از روی اسب خم شد و او را جلوی چشمان مادرش به دو نیم کرد.

  • محب الحسینی
۰۱
آبان

دو یادگار نبی(صلی الله علیه و آله):

#یاران_امام_حسین 

#فرزندان_امام_حسن 

#قاسم



ابوبکر ابن حسن(علیه السلام): نام مادرش نفیله است لذا او برادر تنی قاسم و عبدالله ابن حسن(علیه السلام) است و بعید نیست که از قاسم بزرگتر بوده باشد. او همسر سکینه بنت الحسین(علیه السلام) است و در کربلا با تیر سه شعبه شهید شد.


قاسم ابن الحسن(علیه السلام): مادرش نفیله است و در کربلا حداکثر 16ساله بود. او بسیار شجاع بود و در کرببلا با هزار نفر جنگید.


قاسم در شب عاشورا از شهادت خود سوال کرد امام حسین(علیه السلام) فرمود: «کیف الموت عندک؟ گفت: احلی من العسل». امام فرمود: آری شهید خواهی شد بعد از این که بلای عظیمی به تو برسد (ظاهرا چون زره و کلاه خود نداشت شهادتش فجیع بود). و بعد امام(علیه السلام) فرمود: حتی آن نوزاد(علی اصغر) در خیمه نیز شهید خواهد شد.


عبدالله ابن الحسن(علیه السلام): نام مادرش نفیله است. او در کربلا 10ساله بوده است و در آغوش امام حسین(علیه السلام) در آخرین لحظات عمر شریف امام به شهادت رسید.


عبدالله ابن عبدالله ابن حسن(علیه السلام): از دیگر شهدای این خاندان است.

  • محب الحسینی