امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

آخرین نظرات

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۵
بهمن


🤔پرسش


❓برخی می گویند اگر حضرت علی بنا بر مصلحتی که گفتید از زهرا دفاع نکرد چرا صحابه و بنی هاشم دفاع نکردند .یعنی صحابه این قدر بی غیرت بودند که جلوشون پاره تن رسول خدا را بزنند و چیزی نگویند❗️



💠پاسخ💠


👌ما نیز همین سوال را داریم .چرا صحابه پیامبر از دختر پیامبرشان دفاع نکردند و اجازه دادند که مورد هتک قرار بگیرد .غیرت آن ها کجا بود که در برابر ابوبکر اعتراض نکردند❗️


⏸آنان دفاع نکردند زیرا بنای بر دفاع نکردن داشتند و به اهل بیت پیامبر گرامی پشت کرده بودند.


👌حضرت امیر می فرماید:


«... به اطرافم نگریستم دیدم که جز خانواده ام که مایل نبودم جانشان به خطر بیفتد نه یاوری دارم و نه کسی که از من دفاع و حمایت کند»


📚نهج البلاغه خطبه 217


👌وفرمود:


« دست فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین را می گرفتم و به درخانه بدریان و سابقان در اسلام از مهاجرین و انصار می بردم و حقم را به آنان یاد آور شده و آنان را به یاری ام دعوت کردم اما جز سلمان و عمار و مقداد و ابوذر به من پاسخ ندادند»


📚الاحتجاج ج1 ص75


📚بحار الانوار ج22 ص328


🔶امام صادق علیه السلام فرمود:


« زمانی که علی را به زور از خانه برای بیعت خارج کردند او نزد قبر پیامبر توقف کرد و فرمود این قوم مرا یاری نکردند و ضعیف کردند و نزدیک است مرا بکشند»


  • محب الحسینی
۱۱
بهمن

(الامام المهدی علیه السلام)..

حضرت مهدی علیه السلام فرمود: اى پسر مهزیار! برادران دینى خود را در عراق بچه حال گذاشتى؟ عرض کردم: آنها را در مضیقه زندگى و شر و فساد و سختى گذاشتم، در حالى که شمشیرهاى اولاد شیطان (یعنى بنى عباس) مرتب بر سر آنها فرو مى‏آید.

فرمود: خدا آنها (بنى عباس) را بکشد. قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ «توبه30» من می بینم که گویا آنها (بنى عباس) در خانه خود کشته شده‏اند و شب و روز به غضب الهى گرفتارند.

عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! این معنى کى خواهد بود؟ فرمود: هنگامى که مردمى بد سیرت که خدا و رسول از آنها بیزارند راه خانه خدا (حج) را به روى شما ببندند، و سرخى در آسمان پدید آید و عمودهائى از نور از آن متلألئ باشد، و شروسى از ارمنستان و آذربایجان به قصد کوه سیاه پشت شهر رى که متصل به کوه سرخ و جبال طالقان است، قیام کند و میان او و «مروزى» جنگ سختى درگیرد که کودکان را پیر و پیران را فرسوده کند و از دو طرف جمعى کشته شوند در آن موقع منتظر او (قائم آل محمد) باشید که در زوراء «بغداد یا ری» قیام نماید و در آنجا درنگ نکرده به ماهان «نهاوند یا شهری نزدیک کرمان» می رود، سپس رهسپار «واسط» عراق می گردد و یک سال یا کمتر در آنجا مى‏ماند آنگاه به کوفه می رود.

و میان آنها جنگى از نجف تا حیره و از آنجا تا غرى در می گیرد که عقل ها مات مى‏شود. آنگاه هر دو طرف به هلاکت می رسند، و بر خداست که باقى را نیز درو کند سپس این آیه شریفه را قرائت فرمود:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَتاها أَمْرُنا لَیْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ «یونس24» یعنى: شب و روز امر ما به آن دهکده رسید، سپس آن را طورى از میان بردیم که گوئى دیروز نبوده است.

عرض کردم: آقا مقصود از «امر خدا» در این آیه چیست؟ فرمود امر خداوند عز و جل و لشکر او ما هستیم. عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! آیا وقت آمدن شما نزدیک است؟ فرمود: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ «قمر1» یعنى: قیامت نزدیک شد و ماه شکافت.

------------------------------------

کمال الدین ج‏2 ص469 ح23-تبصره الولی ص773-بحار ج52ص42-نورالثقلین ج2ص299-معجم الاحادیث ح1583-مهدى موعود ص778  

  • محب الحسینی
۱۱
بهمن

سوره یونس (10)

..حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها أَتاها أَمْرُنا لَیْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (24)



:تا زمانى که روى زمین زیبایى خود را (از آن) گرفته و تزیین مى‏گردد و اهل آن مطمئن مى‏شوند که مى‏توانند از آن بهره‏مند گردند (ناگهان) فرمان ما شب هنگام یا در روز (براى نابودى آن) فرا مى‏رسد و آن چنان آن را درو مى‏کنیم که (گویى) هرگز نبوده است اینچنین آیات خود را براى گروهى که تفکر مى‏کنند شرح مى‏دهیم.

 

(الامام الصادق علیه السلام) نزلت فی بنی فلان ثلاث آیات قوله عزوجل: حتی إذا أخذت الارض زخرفها وازینت وظن أهلها أنهم قادرون علیها أتاها أمرنا لیلا أو نهارا، یعنی القائم بالسیف، فجعلناها حصیدا کأن لم تغن بالامس.


امام صادق علیه السلام:این آیه درباره ی بنی فلان نازل شده است" تا زمانى که روى زمین زیبایى خود را (از آن) گرفته و تزیین مى‏گردد و اهل آن مطمئن مى‏شوند که مى‏توانند از آن بهره‏مند گردند (ناگهان) فرمان ما شب هنگام یا در روز (براى نابودى آن) فرا مى‏رسد”یعنی قائم آنها را با شمشیر درو می کند،گویی دیروز اصلا نبوده اند.

-------------------------------------

دلائل الامامه ص250-المحجه ص98-البرهان ج1ص525-معجم الاحادیث ح1582

 

  • محب الحسینی
۱۱
بهمن


 

یونس5

هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (5)

 او کسى است که خورشید را روشنایى، و ماه را نور قرار داد؛ و براى آن منزلگاه‏هایى مقدّر کرد، تا عدد سالها و حساب(کارها) را بدانید؛ خداوند این را جز بحق نیافریده؛ او آیات(خود را) براى گروهى که اهل دانشند، شرح مى‏دهد!


از ابى ذر غفارى روایت کرده : در خدمت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بودم و به آفتاب که در حال غروب کردن بود نگاه می کردم 

تا آنکه به کلى از نظر پنهان شد

 حضورش عرض کردم: ای رسول خدا! آفتاب کجا رفت و کجا پنهان شد؟

 فرمود در آسمان و این است معناى وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ که مراد از صنع پروردگار است سپس جبرئیل آفتاب را به روپوشى از نور پوشانیده و آن را در جو آسمان رها نموده تا آنکه از محل مقرر و به موقع خود مجددا طلوع نماید 

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود گویا می بینیم که آن را حبس کردند و نورى از آن در مدت سه ساعت نمی تابد و به آن امر می شود که از مغرب طلوع کند و معناى إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ همین است و همین حال را ماه دارد که از افق طلوع نموده و به سوى غرب در گردش است تا آنکه غروب کند و به سیر خود ادامه می دهد و جبرئیل روپوشى از نور به آن می پوشاند و این است معناى هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً.

 أبوذر گفت پس از این فرمایشات نماز مغرب را با رسول اکرم صلی الله علیه و آله به جا آوردیم.

------------------------------------

أمالی الصدوق ص 463 -بحار ج‏55ص 145-تفسیر جامع ج‏3 ص 192 

  • محب الحسینی
۱۱
بهمن

دو یادگار نبی(صلی الله علیه و آله):

دجال کیست

دَجَل به معنای روکش نمودن یک شئ است که باطن آن کم‌ارزش باشد، ولی روی آن را زرق و برق داده یا طلاکاری کنند.

 بنابراین وقتی دجال را برای کسی به کار می‌برند یعنی آن شخص منافق، دروغگو و فریبنده است

دجال

 دارای حالات زیر است؛


ناقص ، کور و یک چشمی است و ‏از اصل خلقت یک چشم ندارد به طورى که ‏گودى حدقه‏اش نیست و ادعای خدائی میکند در صورتیکه در خدا نقص و عیب وجود ندارد.


چشم چپش در وسط پیشانی او قرار دارد ( لوچ هم هست )    /    از قوم یهود است   /     مردی چاق و سرخ روی است ( در برخی منابع ذکر شده است که لحاظ بزرگی هیکل هیچ انسانی از ابتدای خلقت مانند او وجود نداشته است )   / موهایش مجعد است    /   پایش لنگ است/          دارای قدرتهای فوق بشری و جادوئی است به نحوی که تصور میشود مرده را زنده میکند و در قحطی مردم را طعام میدهد    / هفتاد هزار یهودی ، زنا زاده ، خواننده ، نوازنده ، بادیه نشین و زنان بدکاره از او پیروی می کنند به هرخرابه ای برسد می گوید گنج هایت را آشکار کن پس آنچه گنج دارد آشکارمی شود./  طول حکومتش چهل روز است و در این مدت همه را به کفر و شرک سوق می دهد


برای نجات از شرش حفظ نمودن سوره کهف قبل از خروجش و در صورت رویت وی خواندن سوره حمد و خانه نشینی و توکل بر خدا توصیه شده است. / بر همه جا وارد میشود بجز مکه و مدینه

  • محب الحسینی
۰۹
بهمن

چه کنیم با این جامعه و اینهمه آوای ناهنجااااار




قال الامام الصّادق – علیه السّلام – :


بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.

☠☠☠☠🎻🎸🎺🎷🎻🎸🎺🎷☠☠☠


امام صادق – علیه السّلام – فرمود:


خانه ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.


«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

  • محب الحسینی
۰۹
بهمن

« قرآن کریم » به وجود جاهلیتی موسوم به جاهلیت دوم، پس از جاهلیت اول در بین عامّه ی مسلمانان اشاره می نماید، که از علائم ظهور امام مهدی (علیه السّلام) است.

شواهد قرآنی بسیاری بر این موضوع تأکید دارند، که از آن جمله می توان به آیات زیر اشاره نمود:
« ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِّنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاساً یَغْشَى طَائِفَةً مِنْکُمْ وَ طَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِیَّةِ؛ (2)
سپس بعد از آن اندوه و غم، خواب آرامش بخشی بر شما فرود آمد که گروهی از شما را که بر اثر پشیمانی، دست از فرار برداشته، به سوی پیامبر آمدید، فرو گرفت و گروه دیگر که حفظ جان هایشان، آنان را پریشان خاطر و غمگین کرده بود، درباره ی خدا گمان ناحق و ناروا همچون گمان های جاهلیت می بردند. »
« وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَ أَقِمْنَ الصَّلاَةَ وَ آتِینَ الزَّکَاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ؛ 
در خانه هایتان قرار و آرام گیرید و مانند زنان دوران جاهلیت پیشین خود را برای نامحرمان نیارایید و نماز به پا دارید و زکات بدهید و خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید. »
« إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِه
یاد کن هنگامی را که کافران دل هایشان را از تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنان فرو فرستاد. »
آیات بالا به وجود جاهلیت اشاره دارد و از آنجا که « قرآن » برای همه ی زمان ها نازل گردیده است، اثبات می شود که جاهلیت دومی، قبل از قیام حضرت مهدی (علیه السّلام) نیز وجود خواهد داشت.
هنگامی که به احادیث روایت شده از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیتش (علیه السّلام) نیز مراجعه کنیم، تأکید بر وجود این جاهلیت را درمی یابیم.
از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمودند:
« من بین دو جاهلیت که دومین آن سخت تر از اولی است، برانگیخته شده ام. »
در حدیث بالا، اشاره ی آشکاری به وجود جاهلیت دوم، پس از بعثت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) وجود دارد، که سخت تر و بدتر از جاهلیت اول است و این موضوع از سیاق این روایت به خوبی آشکار است و نیز از ایشان روایت شده است که فرمودند: « منفورترین مردم نزد خداوند، سه تن هستند: زندیق در حرم، دنبال کننده ی سنت جاهلی در اسلام و خواهان خونریزی انسان بی گناه. »

  • محب الحسینی
۰۲
بهمن


خنکای سپید برف را نشانمان نداد

دی ماه😔

با سیاهی داغ از ما گذشت...

خداوند نشانه های قهرش را نشان مان میدهد

یعنی هنوز امید به بازگشت ما دارد

خوشا عاقبت بخیران

اما

پیش از مرگ دلها

آتش گناهانمان را

با اشک توبه خاموش کنیم😭

(و توبوا الی الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون)

ادرکنایاحجه الله

  • محب الحسینی