نزول عیسی علیه السلام
نسا159:
و وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً (159)
و هیچ یک از اهل کتاب نیستند، جز اینکه پیش از مرگ خود به او ایمان مىآورند و روز قیامت، بر ایشان گواه خواهد بود.َ
(الامام الباقر 7 ) إن عیسی ینزل قبل یوم القیامة إلی الدنیا فلا یبقی أهل ملة یهودی ولا نصرانی إلا آمن به قبل موته، ویصلی خلف المهدی 7 ، قال ویحک أنی لک هذا، ومن أین جئت به؟ فقلت حدثنی به محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب :، فقال:جئت بها والله من عین صافیة.
على بن ابراهیم در تفسیر خویش- به چند واسطه- از شهر بن حوشب، نقل کرده است که حجاج بن یوسف مىگفت: آیه «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ ...» مرا حیران کرده است. من به قتل یهودیان و مسیحیان، فرمان مىدهم. موقعى که گردن آنها را مىزنند هر چه انتظار مىکشم چیزى در این خصوص از آنها نمىشنوم، حتى لبها را هم حرکت نمىدهند! گفتم: خداوند امیر را اصلاح کند! معناى آیه این نیست. پرسید: چیست؟ گفتم: عیسى بن مریم بیش از قیامت دنیا خواهد آمد و پشت سر حضرت مهدى نماز خواهد خواند. گفت: واى بر تو، این را از کجا مىگویى؟! گفتم: امام باقر 7 براى من حدیث کرده است. گفت: به خدا، این مطلب را از چشمهاى زلال آوردهاى! بعضى از «شهر» پرسیدند: مقصودت از بیان این مطلب، چه بود؟! گفت:مىخواستم او را به خشم آورم.
(طبق قول معروف هر دو ضمیر «به ... موته» به حضرت مسیح بر مىگردند. یعنى همه یهودیان و مسیحیان، هنگامى که خداوند متعال در زمان ظهور مهدى موعود، مسیح را براى کشتن دجال، به زمین مىفرستند و همه ملل جهان در زیر پرچم اتحاد و اتفاق در آمده، اسلام را مىپذیرند، پیش از مرگش به او ایمان خواهند آورد)
-----------------------------------------------------------
قمی ج1ص518-مجمع البیان ج2ص137-منهج الصادقین ج3ص148-الصافی ج1ص519-الایقاظ ص339-البرهان ج1ص426-المحجه ص62-حلیه الابرار ج2ص619-بحار ج14ص349-نورالثقلین ج1ص571-ینابیع الموده ص422-منتخب الاثر ص479 -تفسیر جامع ج2 ص 139-ترجمه مجمع البیان ج6 ص 139-معجم ح1505
(ابن عباس، وابن زید، وأبومالک، والحسن البصری) إذا نزل عیسی بن مریم فقتل الدجال، لم یبق یهودی فی الارض إلا آمن به.قال: وذلک حین لا ینفعهم الایمان.
هنگامی که عیسی بن مریم نازل شود دجال را می کشد و در زمین یهدی ای باقی نمی ماند مگر اینکه به به او ایمان می آورد و این در زمانی است که ایمانشان سودی ندارد.
------------------------------
تفسیر طبری ج6ص14-التبیان ج3ص386-ابوالفتوح رازی ج4ص64-مجمع البیان ج3ص137-الدر المنثور ج2ص241-معجم ح1506
أَبُو هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ 9 کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَمَ فِیکُمْ وَ إِمَامُکُمْ مِنْکُمْ
رسول خدا 9 فرمود: چه حال و روزى دارید وقتى که پسر مریم (عیسى) در بین شما نازل شود و امامتان از خودتان باشد؟
----------------------------------
در المنثوربه نقل از احمد و بخارى و مسلم و بیهقى در کتاب الاسماء و الصفات -بحار ج51 ص 88 -نور الثقلین ج4 ص611
َ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ 9 یَقُولُ: لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی یُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِینَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ قَالَ فَیَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ 7 فَیَقُولُ أَمِیرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ بِنَا فَیَقُولُ أَلَا إِنَّ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَکْرِمَةَ اللَّهِ لِهَذِهِ الْأُمَّة
از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل است که گفت: شنیدم پیغمبر 9 می فرمود: پیوسته جماعتى از امت من تا روز رستخیز به خاطر اجراى حق جنگ کنند و پیروزى یابند، پس عیسى بن مریم 7 فرود آید. سر کرده آن جماعت می گوید بیا تا با تو نماز بگذاریم عیسى خواهد گفت: شما خود برخى بر برخى دیگر امیر هستید و این لطف خدا در حق این امت است.
----------------------------------------------
بحار ج51 ص 89 -مهدى موعود ص 308
عن جابر بن عبد اللّه قال: قال رسول اللّه 9 : یخرج الدجال فى خفقة من الدین و إدبار من العلم (إلى أن قال) فاذا هم بعیسى بن مریم فتقام الصلاة فیقال له: تقدم یا روح اللّه فیقول: لیتقدم إمامکم فلیصل بکم
«جابر بن عبد الله» روایت مىکند که رسول خدا 9 فرمود: زمانی که دین اسلام به حالت خفقان درآید و علم و دانش الهى بر مردم پشت کند، «دجّال» خروج مىکند (تا آنجا که مىگوید) عیسى 7 نازل مىشود، در حالی که صف هاى جماعت منعقد شده و مردم آماده برپائى نماز هستند، به آن حضرت مىگویند: یا روح الله! جلو بایستید تا در نماز به شما اقتدا کنیم. مىفرماید: امام شما باید جلو قرار بگیرد تا شما به او اقتدا کنید
(و باز در مسند حنبل است که ابن مردویه از ابى هریره روایت کرده که گفت: رسول خدا 9 فرمود: چیزى نمانده که پسر مریم به عنوان حکم عدل در بین شما نازل شود و دجال را به قتل برساند و خوک را (که مسیحیان حلال مىدانند) بکشد- شاید منظور این باشد که خوک را تحریم کند- و صلیب را که باز شعار مسیحیان است بشکند (یعنى این شعار را به دست فراموشى بسپارد) و در بین اهل ذمه جزیه (که متروک شده بود) بر قرار کند، تا اهل ذمه به حکومت اسلام مالیات سرانه بپردازند و در آن روز مال بسیار مىشود و سجده براى خداى رب العالمین به تنهایى خواهد شد.
ابو هریره سپس گفت: و اگر خواستید بخوانید:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ" یعنى موت عیسى و جمله" یعنى موت عیسى" را سه بار تکرار مىکرد.
مؤلف: روایات در باره نازل شدن عیسى 7 در هنگام ظهور مهدى 7 بسیار زیاد است و به اصطلاح، مستفیض است، هم از طرق اهل سنت و هم از طرق شیعه، هم از رسول خدا 9 و هم از ائمه اهل بیت 7 )
--------------------------------------------
مسند امام حنبل 3/ 367 -فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج3 ص 326 -نور الثقلین، ج4، ص 611 -فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه ج4ص 337 -کشف الغمة ج2 ص 438 "ج2ص 479 -ترجمه المیزان ج5 ص 235_233