امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

امام زمان در آیات قرآن و شعرهای مذهبی

زندگی امام پسند.معرفت امام

معرفت علمی و اخلاص عملی
چه ایاتی در قرآن به حضرت مهدی علیه السلام و مطالب مربوط به ایشان تاویل شده است
شعرهای مذهبی خودم

آخرین نظرات

۲۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۹
شهریور

 

یوسف110

حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّیَ مَنْ نَشاءُ وَ لا یُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ :

 110- (پیامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت هم چنان ادامه دادند) تا رسولان مایوس شدند و گمان کردند که (حتى گروه اندک مؤمنان) به آنها دروغ گفته‏اند در این هنگام یارى ما به سراغ آنها آمد هر کس را مى‏خواستیم نجات مى‏دادیم و مجازات و عذاب ما از قوم زیانکار بازگردانده نمى‏شود.

 

جاء رجل إلى أمیر المؤمنین فشکا إلیه طول دولة الجور فقال له أمیر المؤمنین و الله ما تأملون حتى یهلک المبطلون و یضمحل الجاهلون‏ و یأمن المتقون و قلیل ما یکون حتى یکون لأحدکم موضع قدمه و حتى یکونوا على الناس أهون من المیت عند صاحبها فبینا أنتم کذلک إذ جاء نصر الله و الفتح و هو قوله عز و جل فی کتابه حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا .

امام صادق علیه السلام :مردی نزد امیرالمومنینعلیه السلام آمد و نزد او از طولانی شدن حکومت جور شکایت نمود.حضرت فرمود:به خدا قسم !به آرزوی خود دست نمی یابید تا زمانی که باطل گرایان هلاک شوند و نادانان از بین بروند و پرهیزگاران ایمنی یابند و اندکی باقی مانند تا اینکه برای یکی ازشما تنها به اندازه ی جای پایش باشد و زمانی که پیش مردم از مرده ای پیش مرده شورش خوارتر باشید،وقتی چنین بودید ناگهان ییروزی و یاری خدا می رسد و این سخن خداوند در کتاب اوست که می فرماید: تا رسولان مایوس شدند و گمان کردند که (حتى گروه اندک مؤمنان) به آنها دروغ گفته‏ اند در این هنگام یارى ما به سراغ آنها آمد.

---------------------------------------

دلائل‏الإمامة ص : 252-معجم الاحادیث ح 1606-المحجه ص106-ینابیع ص424-منتخب الاثر ص314

  • محب الحسینی
۲۸
شهریور

 

یونس48

وَ یَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ :

 مى‏گویند این وعده اگر راست مى‏گوئید کى عملى مى‏شود؟


امام حسین علیه السلام :از ما دوازده مهدی است که اولینشان امیر المومنین علی علیه السلام است و آخرینشان نهمین فرزند من و او امام قیام کننده به حق است خدا به وسیله ی او زمین را بعد از مرگش زنده می کند و دین حق را بر سایر ادیان برتری می دهد اگرچه کافران ناخشنود باشند.

برای او غیبتی است که در آن گروه هایی از دین بر میگردند و دیگرانی هم هستند که بر دین ثابت می مانند ؛پس آزار می بینند و به ایشان گفته می شود: "مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ این وعده اگر راست مى‏گوئید کى عملى مى‏شود؟"آگاه باشید کسی که در زمان غیبتش بر اذیت و تکذیب صبر کند مانند کسی است که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه وآله با شمشیر جنگیده است.

--------------------------------------

کمال الدین ج1 ص317-اعلام الوری 384-معجم الاحادیث ح1587-عیون ج1ص68-کفایه الاثر ص231-مقتضب الاثر ص23-اعلام الوری ص384-الصراط المستقیم ج2ص111-العدد القویه ص74ح114-منتخب الانوار المضیئه ص78-اثبات الهداه ج1ص479-الانصاف ص213-بحار ج51ص133-العوالم ج15جز3ب4ح3-کشف الاستار نوری ص109-نورالثقلین ج2ص212-منتخب الاثر ص

62

 قال الحسین بن علی بن أبی طالب علیه السلام : منا اثنا عشر مهدیا أولهم أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب و آخرهم التاسع من ولدی و هو الإمام القائم بالحق یحیى الله به الأرض بعد موتها و یظهر به دین الحق على الدین کله و لو کره المشرکون له غیبة یرتد فیها أقوام و یثبت فیها على الدین آخرون فیؤذون و یقال لهم مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ أما إن الصابر فی غیبته على الأذى و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه وآله 

  • محب الحسینی
۲۷
شهریور

توبه 33:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

او کسى است که رسولش را با هدایت و آئین حق فرستاد تا او را بر همه آئین‏ها غالب گرداند هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.

کسى از امام صادق علیه السلام  پرسید چه مى‏گوئید در باره کسى که داراى ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را مى‏کشد و در این حال از دنیا مى‏رود؟                       

 امام علیه السلام  در پاسخ فرمود:هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه- ثم سکت هنیئة- ثم قال هو کمن کان مع رسول اللَّه!

" او همانند کسى است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد ارتش او) بوده باشد- سپس کمى سکوت کرد- و فرمود: مانند کسى است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در" مبارزاتش" همراه بوده است".

عین این مضمون در روایات زیادى با تعبیرات مختلفى نقل شده است.

2- در بعضى"بمنزلة الضارب بسیفه فى سبیل اللَّه‏":" همانند شمشیر زنى در راه خدا"،

 3- و در بعضى دیگر"کمن قارع مع رسول اللَّه بسیفه":" همانند کسى است که در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد"!

4- در بعضى دیگر" منزلة من کان قاعدا تحت لواء القائم‏" همانند کسى است که زیر پرچم قائم علیه السلام بوده باشد".

5- و در بعضى دیگر"بمنزلة المجاهد بین یدى رسول اللَّه صلی الله علیه و آله ":" همانند کسى است که پیش روى پیامبر جهاد کند"

6- و بعضى دیگر"بمنزلة من استشهد مع رسول اللَّه‏":" همانند کسى است که با پیامبر شهید شود".

7- در روایات متعددى نیز انتظار چنین حکومتى را داشتن، به عنوان بالاترین عبادت معرفى شده است.

این مضمون در بعضى از احادیث از پیامبر صلی الله علیه و آله   و در بعضى از امیر مومنان على علیه السلام  نقل شده است، در حدیثى مى‏خوانیم که پیامبر صلی الله علیه و آله   فرمود: " افضل اعمال امتى انتظار الفرج من اللَّه عز و جل‏

":" بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است" 

------------------------------------------

تفسیر نمونه، ج‏7، ص: 380_389

  • محب الحسینی
۲۶
شهریور

 

توبه16

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جاهَدُوا مِنْکُم‏

آیا چنین می پندارید که شما را بدون آزمایش به حال خود رها می کنند.در صورتی که هنوز خداوند معلوم نگردانیده که از شما چه کسانی اهل مجاهده اند و چه کسانی اهل صبرند .

قال أبو الحسن علیه السلام  و الله لا یکون الذی تمدون إلیه أعینکم حتى تمیزوا أو تمحصوا حتى لا یبقى منکم إلا الأندر ثم تلا أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابِرِین‏

 ابو الحسن امام رضا علیه السلام  فرمودند بدانید که به خدا قسم آنچه را که چشم هایتان را به سمت کشیده اید واقع نمی شود تا زمانی که تصفیه شده وخوب وبدتان از هم جدا شوند. تا زمانی که فقط عده کمی از شما بر عقیده خودشان ثابت قدم باقی بمانند. بعد این آیه را تلاوت کردند: آیا چنین می پندارید که شما را بدون آزمایش به حال خود رها می کنند.در صورتی که هنوز خداوند معلوم نگردانیده که از شما چه کسانی اهل مجاهده اند و چه کسانی اهل صبرند .

-------------------------------------

الغیبةللطوسی ص : 337-اثبات الهداه ج3ص510-معجم الاحادیث ح1554-بحار الأنوار ج‏52  ص 113 - الغیبة للنعمانی -الخرائج و الجرائح    ج‏3  ص1170  -منتخب الاثر ص315 

  • محب الحسینی
۲۵
شهریور

 

اعراف181

وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ (181)

 و از آنها که آفریدیم، گروهى به حق هدایت مى‏کنند، و به حق اجراى عدالت مى‏نمایند

قرأ النبی (صلى الله علیه و آله) هذه الآیة، فقال: «إن من أمتی قوما على الحق حتى ینزل عیسى بن مریم».

حضرت رسول صلى الله علیه و آله این آیه را می خواند و می فرمود:از امت من گروهی بر حقند تا زمانی که عیسی بن مریم نازل شود.

 ----------------------------------------

مجمع البیان 4: 773، الدر المنثور 3: 617.-البرهان ج‏2، ص: 620- تفسیر نور الثقلین، ج‏2، ص: 10

  • محب الحسینی
۲۴
شهریور

اعراف128:

إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ : زمین از آن خدا است و آن را به هر کس بخواهد واگذار مى‏کند و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است.

ِ

 وَ قَالَ ع الْآخِذُ بِأَمْرِنَا مَعَنَا غَداً فِى حَظِیرَةِ الْقُدْسِ وَ الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِى سَبِیلِ اللَّه

 أمیر المؤمنین علیه السلام :منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید چرا که محبوب ترین اعمال نزد خدای عز و جل انتظار فرج است.

و فرمود:از جا کندن  کوه ها از زایل نمودن حکومتی که سرآمد معینی دارد آسان تر است،پس از خدا یارى جویید و استقامت پیشه کنید که زمین از آن خدا است و آن را به هر کس بخواهد واگذار مى‏کند و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است‏.قبل از رسیدن این امر برای آن عجله نکنید که پشیمان می شوید و بر شما طولانی نیاید که دل هاتان را سنگ کند.

و فرمود:هر کس امر ما را بپذیرد فردا در بهشت با ماست و کسی که منتظر امر ماست مانند کسی است که در راه خدا در خون خود غوطه ور است.

--------------------------------------

بحارالانوار ج : 52 ص : 124-خصال اربعمائه

  • محب الحسینی
۲۳
شهریور

اعراف128:

إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (128) : زمین از آن خدا است و آن را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) واگذار مى‏کند و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است.

نامه شریفه حضرت امام حسن عسکرى علیه السّلام را که به جناب شیخ بزرگوار علىّ بن بابویه قمّى پدر شیخ صدوق رحمة اللَّه علیه مرقوم فرموده و خلاصه آن این است که بعد از حمد و ثنا فرموده:" سفارش می کنم تو را اى شیخ مورد اعتماد و وثوق من اى ابو الحسن على بن حسین قمى که خدا تو را موفّق بدارد به آنچه مورد رضایت اوست و از نسل فرزندان شایسته و صالح به رحمت خودش قرار دهد. تو را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکارى و اقامه نماز و اداء زکاة زیرا نماز مانع زکاة قبول نمی شود. و تو را توصیه می کنم به اینکه از گناه مردم در گذرى و غیظ خود را فرو نشانى و صله رحم نموده و با برادرانت مواسات نمایى و در رفع حوائج آنها کوشش کنى در هر حال و با مردم خوش اخلاقى و امر به معروف و نهى از منکر نمایى. خداى عزّ و جلّ می فرماید: خیرى نیست در بسیارى آهسته گفتن‏هاى ایشان مگر کسى که امر به صدقه یا معروف یا اصلاح بین مردم کند. و تو را سفارش می کنم از همه گناه‏ها دورى نمایى،و علیک بصلاة اللّیل‏

بر تو باد به نماز شب چون البتّه پیامبر على صلی الله علیهما و آلهما را سفارش کرد و گفت‏

یا على علیک بصلاة اللّیل‏(سه مرتبه) و کسى که آن را سبک و سرسرى بگیرد از ما نیست پس به وصیّت من عمل کن و به تمام شیعیان ما بگو که عمل کنند بر آن و بر تو باد به صبر و انتظار فرج و همواره شیعیان ما در حزن و اندوه هستند تا فرزندم (حضرت مهدى) ظاهر شود همان کس که پیامبر مژده و بشارت او را داده و فرمود که او زمین را پر از عدل و داد نماید چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد پس صبر کن اى شیخ من و به همه شیعیان هم امر به صبر نما فانّ الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتّقین و السّلام علیک و على جمیع- شیعتنا و رحمة اللَّه و برکاته حسبنا اللَّه و نعم الوکیل نعم المولى و نعم النّصیر."

----------------------------------------------

خصال(ترجمه فهرى )ص29 -ترجمه مجمع البیان ، ج26ص17 -صفات الشیعه 6 -فضائل الشیعة ص8   


  • محب الحسینی
۲۳
شهریور

اعراف71

فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِین

 شما انتظار بکشید من هم در انتظارم.

هود93: وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ (93)

 

امام رضا علیه السلام :چقدر صبر و انتظار فرج نیکوست.آیا سخن خدای تعالی را نشنیده اید: وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ شما انتظار بکشید من هم در انتظارم.پس بر شما باد بر صبر،چرا که گشایش در هنگام ناامیدی می آید.کسانی که پیش از شما بوده اند از شما صبورتر بوده اند.

------------------------------------------

ابوبصیر گوید:روزی امام صادق علیه السلام فرمود:آیا شما را به آنچه خداوند متعال عمل بندگان را جز به آن قبول نمی کند خبر بدهم؟گفتم:بله

فرمود:شهادت اینکه خدایی جز الله نیست و اینکه محمد بنده و فرستاده ی اوست و اقرار به آنچه خدا امر نموده و ولایت ما اهلبیت و بیزاری از دشمنانمان و تسلیم ما ائمه شدن و پرهیز و تلاش و آرامش و انتظار قائم علیه السلام.سپس فرمود:برای ما دولتی است که هر گاه خدا بخواهد آن را می آورد. سپس فرمود:هر کس دوست دارد از یاوران قائم علیه السلام باشد باید منتظر باشد و با پرهیزکاری و اخلاق نیکو عمل کند در حالیکه منتظر است.پس اگر مرد و قائم علیه السلام بعد از او قیام نمود,برای او اجری است مانند کسی که حضرت را درک نموده.پس مصمم باشید و چشم به راه.گوارا باد بر شما ای گروه مورد رحمت خدا!


  • محب الحسینی
۲۲
شهریور

اعراف27

یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُون‏:

 اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد آن چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد، چه اینکه او و همکارانش شما را مى‏بینند و شما آنها را نمى‏بینید (اما بدانید) ما شیاطین را اولیاى کسانى قرار دادیم که ایمان نمى‏آورند.

 

حدثنا محمد بن موسى بن المتوکل رضی الله عنه قال حدثنا علی بن إبراهیم عن أبیه عن عبد السلام بن صالح الهروی عن أبی الحسن علی بن موسى الرضا عن أبیه عن آبائه عن علی ع قال قال النبی ص و الذی بعثنی بالحق بشیرا لیغیبن القائم من ولدی بعهد معهود إلیه منی حتى یقول أکثر الناس ما لله فی آل محمد حاجة و یشک آخرون فی ولادته فمن أدرک زمانه فلیتمسک بدینه و لا یجعل للشیطان إلیه سبیلا بشکه فیزیله عن ملتی و یخرجه من دینی فقد أخرج أبویکم من الجنة من قبل و إن الله عز و جل جعل الشیاطین أولیاء للذین لا یؤمنون

پیامبر صلی الله علیه و آله:قسم به کسی که مرا بشارت دهنده فرستاد,قائم از فرزندان من غایب خواهد شد .با عهدی که از من درباره ی او گرفته شده,تا اینکه بیشتر مردم می گویند :خدا را در آل محمد علیهم السلام نیازی نیست. ودیگرانی درباره ی ولادتش شک می کنند.پس کسی که ان زمان را درک کرد باید به دینش چنگ زند و برای شیطان راهی در خودش باز نگذارد که او را از ملت من زایل و از دینم خارج سازد,چنانچه پیش از این پدر و مادر شما را از بهشت خارج ساخت و خداوند عز وجل شیاطین را سرپرستان کسانی قرار داد که ایمان ندارند.

--------------------------------------------

کمال الدین ج1ص51-منتخب الاثر262

  • محب الحسینی
۲۱
شهریور

انعام158:

هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (158):

جز این انتظار دارند که فرشتگان مرگ به سراغشان بیایند، یا خداوند (خودش) به سوى آنها بیاید یا پاره‏اى از آیات پروردگار اما آن روز که این آیات و نشانه‏ها تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادى که قبلا ایمان نیاورده‏اند و یا عمل نیکى انجام نداده‏اند سودى به حالشان نخواهد داشت، بگو انتظار بکشید ما هم انتظار (کیفر شما را) مى‏کشیم!

 

قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قَالَ یَعْنِی یَوْمَ خُرُوجِ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ علیه السلام  یَا بَا بَصِیرٍ طُوبَى لِشِیعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

 امام صادق علیه السلام :یعنی خروج قائم منتظر ما.ای ابا بصیر!خوشا به حال شیعیان قائم ما علیه السلام که در زمان غیبتش منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهور فرمانبردار اویند آنها دوستان خدا یند که هیچ ترسی بر ایشان نیست و اندوهگین نمی شوند.                                                                               

-------------------------------------------------

بحارالأنوار ج 52 ص 150-کمال الدین ج2ص357-معجم الاحادیث ح1537-الصافی ج2 ص173

  • محب الحسینی